Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze Aglaja Veteranyi



O książce Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze Aglai Veteranyi słyszałam już wcześniej. Zaintrygowała mnie swoim tytułem. W końcu o co chodzi z tym gotowaniem dziecka? I co to jest mamałyga?
 
Wydawnictwo Czarne



Kiedy trafiła w moje ręce, przede wszystkim byłam zdziwiona, że jest taka cienka. Ma zaledwie 189 stron. Jak ją otworzyłam to zaskoczyła mnie jeszcze jej forma. Zastanawiałam się, czy to na pewno ta książka, bo wygląda jak tomik poezji. Pomimo że, zdań tam za dużo nie ma, to jednak treści w sobie ma wiele.

Narrację prowadzi dziewczynka. Opowiada ona historię swojego życia. Jej rodzice pracują w cyrku, siostra również czasami występuję, a to znaczy, że cała rodzina żyje w realiach cyrkowych. Jej mama na przykład pokazuje specjalną sztuczkę – wisi za włosy na wysokościach. To bardzo niebezpieczny numer i unikatowy, dlatego dziewczynka bardzo przeżywa każdy jej występ, martwi się o jej życie.

Aglaja Veteranyi wprowadzając narrację pierwszoosobową daje czytelnikowi możliwość spojrzenia na świat oczami dziewczynki. Pozwala wejść w fascynujący świat, balansujący na granicy realności, gdzie trudno odróżnić, co jest rzeczywistością, a co jeszcze dziecięcą fantazją. Co ciekawe, nawet, kiedy pojawiają się wydarzenia z późniejszego życia narratorki, odnosi się wrażenie, że nadal są opowiadane z perspektywy dziecka, a nie dorosłej kobiety.

Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze to również opowieść o samotności dziecka, które różni się od innych, bo wychowało się w cyrku. O trudnej miłości dziecięcej, próbie zrozumienia świata poza cyrkiem, a także próbie zrozumienia innych dzieci i ich świata.

W tle ukazany jest temat wygnania z kraju, trudnego wyboru rodziców i jego wpływie na życie rodziny. W zdaniach wypowiadanych przez dziewczynkę, nie do końca świadomej, co one oznaczają, ukazane są realia życia w komunistycznym państwie. To tam zostali krewni, którzy jak tylko mogą piszą błagalne listy.

Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze przeczytałam szybko, ale książka bardzo mnie poruszyła, dotknęła czegoś w środku mnie i sprawiła, że do tej pory często wracam do niej myślami. Tytułowa mamałyga staje się w oczach dziewczynki niemal mityczną potrawą, której nadaje coraz to nowe znaczenie.
To krótka, ale bardzo ważna lektura.

Komentarze

Popularne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwuj mnie na Instagramie