Za kogo ty się uważasz? Alice Munro (audiobook)

Na początku szukałam Dziewczęta i kobiety Alice Munro w formie audiobooka, ale trafiłam na Za kogo ty się uważasz? i stwierdziłam, że w takim razie zacznę przygodę z tą pisarką od tej pozycji. W końcu noblistka, więc przydałoby się przeczytać/przesłuchać chociaż jedną książkę tej pani.



Główną bohaterką jest Rose. Dzieciństwo spędza w Ontario w biednej części miasta Hanratty. Mieszka z ojcem i macochą Flo na tyłach rodzinnego sklepu. Przybrana matka to jedna z postaci, której narrator poświęca sporo uwagi. W dziesięciu rozdziałach mogłam przyjrzeć się jej relacji z Rose na różnych etapach życia. Pomimo że w wersji pisanej jest to podobno dziesięć osobnych opowiadań, to moim zdaniem są one na tyle ze sobą powiązane, że jak o tym przeczytałam, to trochę byłam zaskoczona.

Autorka daje wgląd w myśli i odczucia dziewczyny, dzięki czemu lepiej rozumiemy jej postępowanie. Za kogo Ty się uważasz? to opis życia zakompleksionej  i zarozumiałej Rose. Poznajemy ją jako małą dziewczynkę, aby przejść z nią przez liceum, studia, pierwszą miłość i małżeństwo. Chociaż wyraźnie widać, że chce się wyrwać z Hanratty, to czasami miałam wrażenie, że do końca nie wie czego chce.

Przez cały czas Rose poszukuje odpowiedzi na pytanie, które usłyszała w dzieciństwie od Flo: Za kogo ty się uważasz? Analizuje swoje zachowanie, wraca wspomnieniami do różnych momentów swojego życia. Rozgrzebuje czasami intymne sprawy, zagląda do szaf i walizek. Co znajdzie? Czy będzie ją to satysfakcjonować?

Alice Munro w interesujący sposób przedstawia realia życia biednej części kanadyjskiego społeczeństwa. Najbardziej wstrząsnął mną fragment dotyczący szkoły podstawowej i tego, jak okrutne potrafią być dzieci i jak wiele krzywdy mogą wyrządzić dorastający chłopcy. Autorka opisuje również marsz w górę drabiny społecznej. Czy jednak awans pozwala odciąć się od korzeni? Czy pochodzenie można wymazać?

Dla mnie Rose to mimo wszystko dość mdła postać, która na siłę próbuje szokować innych, robić na przekór Flo, czy po prostu testować swoje granice. Z drugiej strony to zagubiona dziewczyna, która bardzo szybko straciła matkę, a następnie ojca. Poszukująca miłości, której w dzieciństwie za dużo nie miała.

Za kogo ty się uważasz? to interesująca książka obyczajowa, którą słucha się dobrze.  

Audiobooka czyta Anna Szawiel, której głos idealnie pasuje do wyrazistego stylu Alice Munro i jej kunsztownego języka. Na pewno sięgnę po kolejne pozycje tej autorki.

Komentarze

Popularne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwuj mnie na Instagramie